Vellykkede fusioner starter med at gøre medarbejderne forandringsvillige
Skrevet af Irene Brandt - publiceret i LederForum nr. 3 / 2005
Ved at fusionere tre små kommuner til en stor kommune, burde der kunne opnås en rationaliseringsgevinst. Dette er politikernes indgangsvinkel til opgave- og kommunalreformen. Samtidig forventer de små kommuner, som på visse specialiserede områder enten mangler kompetencer eller helt mangler funktioner, at de via fusionen kan forbedre serviceniveauet.
»Men tager vi ved lære af erfaringerne fra fusioner i den private sektor, så er det en kendsgerning, at i 6-7 ud af 10 fusioner ender firmaerne med at stå dårligere efter fusionen end før fusionen, på trods af, at hensigten var den stik modsatte,« siger konsulent Steen Lykke Rasmussen fra New Way Consulting. Han har medvirket ved en række fusioner og kender grunden til, at det så ofte går galt:
»Det skyldes, at de, der træffer beslutningen om fusionen, sjældent er de samme som dem, der skal udføre den,« siger han.