Et organisatorisk diagnose kan ses som et organisatorisk eftersyn eller en grundig analyse af organisationens eller afdelingens potentielle forbedringsmuligheder. En organisatorisk diagnose sikrer den fremadrettede udvikling, ved at oparbejde en fælles opfattelse af alle de væsentlige problemstillinger organisationen står overfor. For diagnosen afslører de relevante årsagssammenhænge, som ligger til grund for de problemstillinger som organisationen oplever i dagligdagen. Gennem en organisatorisk diagnose udarbejdes grundlaget for fælles, prioriterede handlingsplaner, hvis omfang, rækkefølge og forløb udarbejdes af en repræsentativ gruppe af organisationens ledere og andre nøglepersoner - efter et fast styret, kortvarigt og intenst forløb.
For mange virksomhedsledere kan det godt være svært at overskue, hvad det er for problemer virksomheden bærer rundt på. Problemer som ofte låser virksomheden fast i forhold til den ønskede udvikling. Og det er her en New Way - organisatorisk diagnose ofte er et værdifuldt værktøj. Gennem en stærkt styret proces sker der en fælles indsamling af informationer fra de deltagere, som reelt sidder med problemerne i dagligdagen. Herved opnås der via den strukturerede erkendelsesproces, at hele virksomheden/organisationen/afdelingen opnår et fælles helhedsbillede. Resultatet bliver en internt afstemt, forståelig og prioriteret handlingsplan, som teamet kan lægge deres kommitment i.
En organisatorisk diagnose gennemføres som det kendes fra en beslutningsproces – startende med dataindsamling, analyse af data, opstilling af løsningsmuligheder, vurdering af løsninger, valg af løsninger og lige frem til gennemførelse af den valgte løsning. Kvaliteten af processen sikres ved, at det er afdelingens egne ledere og nøglepersoner der på baggrund af den opnåede indsigt udarbejder selve løsningen. Derfor er det en forudsætning for en succesrig diagnose, at der er den nødvendige ledelseskraft, nøglepersoner, beføjelser og kompetencer til stede under forløbet, så de besluttede løsninger og handlinger kan iværksættes og gennemføres.
Med en diagnose opnås/skabes der:
Eksempler på, hvad kunderne har fået ud af en diagnose:
Yderligere relevant information: